Prowadząc przychodnię, prywatną praktykę medyczną czy większą placówkę warto posiadać bieżący dostęp do wykwalifikowanej pomocy w zakresie prawa medycznego. Sprawy związane z zakładaniem, przekształcaniem i sprzedażą podmiotów leczniczych, podstawową obsługą prawną, sporami z NFZ, czy naruszeniami z zakresu praw pacjenta i lekarzy mogą wymagać szczegółowego rozumienia wielu ustaw i obowiązujących przepisów, które dla samych lekarzy, dentystów, pielęgniarek czy specjalistów często pozostają nie do końca zrozumiałe. Korzystając ze stałego wsparcia kancelarii medycznej, lekarze oraz zarząd przychodni mogą konsultować się z prawnikami w każdej wymagającej tego sytuacji. Za co będzie odpowiadał prawnik w przychodni i czy każda placówka lecznicza będzie potrzebowała stałej współpracy z kancelarią?
Za co odpowiada prawnik w przychodni?
Kancelarie prawne specjalizujące się w dziedzinie prawa medycznego i oferujące obsługę prawną dla przychodni, placówek medycznych oraz indywidualnie dla lekarzy zajmują się zarówno doradztwem, jak i reprezentowaniem podmiotów medycznych w postępowaniach dotyczących błędów medycznych. Do obowiązków prawnika wspierającego przychodnię mogą należeć zadania takie jak:
- Pomoc prawna przy zakładaniu, przekształcaniu i sprzedaży podmiotów leczniczych (przychodni), sprzedaży udziałów w spółce, cesji oraz sukcesji,
- Wsparcie przy opracowywaniu i negocjowaniu umów z kontrahentami (w tym także z NFZ), oraz z personelem,
- Wsparcie w przygotowywaniu dokumentów organizacyjnych i wszelkich dokumentów niezbędnych dla funkcjonowania przychodni (formularzy dokumentacji medycznej, regulaminów, oświadczeń pacjentów),
- Wsparcie w zakresie bezpieczeństwa prawnego danych osobowych przetwarzanych przez przychodnię, zgodnie z obowiązującymi przepisami RODO,
- Doradztwo prawne w zakresie konkursów na udzielanie świadczeń zdrowotnych,
- Wsparcie w kontaktach z NFZ, Rzecznikiem Praw Pacjenta oraz organami inspekcji sanitarnej,
- Reprezentowanie przychodni w postępowaniach dotyczących błędów medycznych przed sądami i rozwiązywanie sporów z pacjentami.
Czy każda placówka lecznicza musi na stałe współpracować z kancelarią?
Nie istnieje prawny obowiązek posiadania przez placówki lecznicze stałej współpracy z kancelarią prawną i korzystania z pomocy prawnika w sprawach związanych z bieżącym prowadzeniem działalności leczniczej. Ze względu na pomoc prawną, jaką są w stanie zaoferować tego typu podmioty i zawiłość wielu aspektów związanych z prowadzeniem przychodni, wsparcie placówki leczniczej przez doświadczoną kancelarię prawną może być jednak nieodzownym elementem dla każdego podmiotu leczniczego. Im większa przychodnia, tym więcej problemów formalnych i prawnych może pojawić się w trakcie jej wieloletniej działalności.
Zaufanie do prawnika znającego doskonale sytuację przychodni bywa dla takich placówek nieocenione – każdorazowe wdrażanie w sprawę nowego prawnika czy radcy prawnego będzie nie tylko uciążliwe dla samej placówki i lekarzy, ale też nieefektywne w przypadku pojawiania się wielu sporów i konieczności ciągłego zwracania się do kolejnych kancelarii prawnych.
Jakie są zalety takiego rozwiązania?
Dlaczego warto postawić na stałą współpracę z kancelarią, a nie jednorazową pomoc prawnika w sytuacjach tego wymagających? Posiadając kontakt z prawnikiem bezpośrednio w placówce lekarze mogą na bieżąco korzystać z pomocy wykwalifikowanych specjalistów z dziedziny prawa medycznego i konsultować wszelkie pojawiające się spory w kontaktach z pacjentami, sprawy kontraktów i rozliczeń z NFZ, sprawy umów lekarskich, przygotowywania dokumentacji medycznej i wielu innych. Warto zaznaczyć też, że przy wykorzystaniu stałej pomocy kancelarii medycznej przychodnie i placówki medyczne mogą liczyć na przeprowadzanie regularnych audytów prawnych oceniających zgodność dokumentacji, analizę wprowadzonych zabezpieczeń w zakresie ochrony danych osobowych oraz pełne wsparcie w zakresie bieżących zmian wprowadzanych dla udoskonalenia działania placówki.
Zawiłość obowiązujących regulacji prawnych w zakresie prawa medycznego i praw pacjenta, jak i ciągle zmieniające się przepisy sprawiają, że dla lekarza zajmującego się przede wszystkim obsługą pacjenta i skupiającego się na prawidłowym wykonywaniu swojego zawodu, podążanie za wszystkimi zmianami prawnymi jest praktycznie niemożliwe. Profesjonalne wsparcie prawne ze strony doświadczonej kancelarii medycznej wspomaga lekarzy nie tylko w codziennych sprawach wymagających dokładniejszej analizy prawnej, ale i trudniejszych sprawach o błędy medyczne i odpowiedzialność karną, cywilną i zawodową lekarzy.
Kancelaria radców prawnych Pawelczyk Kozik zapewnia obsługę prawną podmiotów medycznych. Dowiedz się więcej:
WWW: https://pawelczyk-kozik.pl/
E-mail: sekretariat@pawelczyk-kozik.pl
Telefon: 792 304 042