Wizualizacje produktowe wykorzystywane m.in. w branży meblarskiej i wnętrzarskiej są doskonałym sposobem na przedstawienie projektów i gotowych produktów nie tylko jako jednostki, ale w szerszym kontekście. Użycie naturalnego światła, wyostrzenie detali i faktury materiałów, przygotowanie otoczenia produktu i jego proponowanej aranżacji, czy wreszcie możliwość przedstawienia go pod różnym kątem sprawiają, że produkt zyskuje zupełnie nowy wizerunek i może być przedstawiony klientowi tak, jak ten chciałby widzieć go w swoim domu. Branża wnętrzarska to oczywiście nie jedyny obszar, w którym wizualizacje produktowe odgrywają ważną rolę. Gdzie wykorzystuje się je najczęściej?
Wizualizacje produktowe podstawą współczesnego wnętrzarstwa
Branża wnętrzarska jest zdecydowanym liderem wykorzystywania nowoczesnych wizualizacji produktowych jako podstawowego elementu promocji, budowania wizerunku marki, tworzenia katalogów, dostarczania projektów do klienta. W formie wizualizacji można przedstawić tu nie tylko nieruchomości i wnętrza, ale także konkretne produkty, które przy wykorzystaniu szerszego kontekstu mogą być zaprezentowane w bardziej realistycznych warunkach. Dla wnętrzarstwa możliwość ta jest niezwykle istotna – klient, który widzi na stronie internetowej lub w katalogu zdjęcie meblościanki, kanapy, regału czy ramy łóżka może mieć problem z wyobrażeniem go sobie we własnym domu, nawet gdy zna dokładne wymiary produktu i może wymierzyć je w porównaniu z dostępną u siebie przestrzenią. Widząc ten sam produkt w formie wizualizacji, zestawiony z innymi meblami, na tle kolorowych ścian, z naturalnym światłem wpadającym przez okna i dekoracjami w postaci żywych roślin, obrazów na ścianach czy dywanów na podłodze, jesteśmy w stanie znacznie łatwiej przenieść go w wyobraźni do własnego salonu, sypialni czy łazienki.
Wizualizacje produktowe to często spotykany element promocji u producentów mebli, elementów dekoracyjnych, wyposażenia wnętrz, a także materiałów wykończeniowych – farb, paneli podłogowych, armatury łazienkowej, rolet okiennych i wielu innych. Wiele z nich zupełnie inaczej prezentuje się na tle białej ściany studia fotograficznego, niż w umeblowanym mieszkaniu, gdzie poza funkcją estetyczną muszą spełniać także funkcje praktyczne. Wizualizacja produktowa sprawi, że kupowany dodatek nie będzie jedynie meblem wyciętym z rzeczywistości. Co ciekawe, wizualizacja może być wykorzystana przez marki do sprzedaży nie tylko pojedynczych produktów, ale i całej koncepcji – widząc kanapę stylizowaną na wizualizacji ze stolikiem kawowym, ustawionymi obok kwietnikami i pięknym obrazem zawieszonym na ścianie ponad oparciem możemy być chętni do tego, by kupić więcej niż jeden produkt i odtworzyć wizualizację we własnym mieszkaniu.
Rola wizualizacji produktów w branży motoryzacyjnej i elektronicznej
Wnętrzarstwo to branża dość oczywista z perspektywy grafików tworzących realistyczne wizualizacje produktów, ale ich rola doceniana jest także poza sprzedażą mebli i dekoracji wnętrz. Z praktycznych wizualizacji korzysta coraz częściej branża motoryzacyjna – zanim nowy model samochodu wejdzie na dobre do produkcji i zostanie wykorzystany w reklamach video, jego realistyczna wizualizacja może zadziałać jako doskonały punkt startowy na etapie przedsprzedaży. Podobnie jak w przypadku elementów wnętrzarskich, samochód zaprezentowany w warunkach ulicznych, na pustej drodze lub w otoczeniu pięknych krajobrazów sprzeda się lepiej, niż jego szkic.
Wizualizacje zadziałają podobnie w branży elektronicznej i tu, co ciekawe, często znajdują zastosowanie niekomercyjne. Choć są wykorzystywane do przedstawienia gotowych produktów i projektów pokazywanych publiczności przed faktycznym rozpoczęciem produkcji, często stosowane są wewnątrz branży do przedstawienia nowych części, elementów i rozwiązań technologicznych do wiedzy twórców, którzy będą wykorzystywać je w swoich produktach.
Wizualizacje produktów w branży kosmetycznej i spożywczej
Z grona branż korzystających na co dzień z dobrodziejstw fotorealistycznych wizualizacji produktowych nie można wykluczyć także branży kosmetycznej, dal której odpowiednie opakowanie i wizualne przedstawienie produktu jest kluczem sukcesu marketingowego. Wizualizacje często zastępują tu tradycyjne sesje zdjęciowe i mogą być wykorzystywane zarówno w ramach kampanii reklamowej, jak i do przedstawienia produktu w katalogu lub sklepie online.
Ze względu na możliwości prezentacji produktu w zupełnie nowym świetle i znacznie szerszym kontekście, ciekawe zastosowanie dla wizualizacji produktowych odnalazła branża spożywcza. Metody wizualizacji znane z branży wnętrzarskiej stosuje się tutaj przy budowaniu kampanii promocyjnych produktów dostępnych w sklepach, ale także w promocjach restauracji i lokali gastronomicznych. Nic w końcu nie przemawia do wyobraźni klienta tak dobrze, jak widok pięknie zastawionego stołu i aromatycznych dań zamiast prostego zdjęcia talerza na białym tle.