Szkolenia to temat rzeka. Wiadomo, że nadmiar wiedzy jeszcze nikomu nie zaszkodził, jednak trzeba uważać, aby się nie naciąć. Kiepskie szkolenie to strata pieniędzy i czasu – to oczywiste. Czasami szkolenie jest całkiem dobre i interesujące, ale zupełnie nieprzydane z punktu widzenia naszego biznesu. Zatem przed wyborem tematyki i zakresu szkolenia zastanówmy się, jaka wiedza jest nam lub naszym pracownikom niezbędna. To nie są czasy „sztuki dla sztuki”.
Gdzie się szkolić za niewielkie pieniądze?
Możemy sami się dokształcać, jednak wtedy trudno zweryfikować, czy wiemy już wszystko i czy faktycznie zrozumieliśmy. Warto jednak zainwestować w jedno porządne szkolenie na rok, by mieć rękę na pulsie odnośnie obowiązujących nas zmian. Gdzie szukać takiego szkolenia? W internecie aż roi się od propozycji. Wybierajmy z głową. Nie wszystko, co wartościowe, musi wiele kosztować. Wiele instytucji administracji publicznej lub stowarzyszeń przeprowadza takie szkolenia za darmo bądź po wniesieniu symbolicznej opłaty wpisowej (m.in. PARP, Stowarzyszenie Podatników w Polsce). Pomoc małym przedsiębiorcom w zakresie doszkolenia się oferuję również Powiatowe Urzędy Pracy, warto więc sprawdzać ich oferty.
Szkolenia przez internet
Przedsiębiorcy bardziej niż na brak wiedzy cierpią na brak czasu. Rozwiązaniem dla nich są szkolenia on-line. Ten rynek się rozwija i już ma w swojej ofercie szeroki wybór. E-learning to forma szkoleń za pośrednictwem specjalnej platformy. Po zapisaniu się uczestnik na bieżąco otrzymuje pakiet informacji, zadań oraz testów na zakończenie. Koniec takiego szkolenia zaświadcza się wydaniem odpowiedniego druku. Jeśli komuś bardziej niż o papierem chodzi o konkret i czas, powinien skorzystać ze szkoleń w pigułce. Tutorial to publikacja „krok po kroku”, z której można dowiedzieć się sedna tego, co nas interesuje. Jeśli ktoś woli słuchać i oglądać, odpowiedniejsze dla niego będzie webinarium, czyli szkolenie poprzez łącza internetowe, np. skype’a lub filmiki instruktażowe. Szkolenia internetowe często są dużo tańsze niż te stacjonarne, a czasami można znaleźć i bezpłatne.
W jakich szkoleniach warto brać udział?
Każdy przedsiębiorca, niezależnie od branży w której działa, powinien doszkalać się w zakresie obowiązującego prawa, a właściwie zmian w nim. W samym tylko 2015 roku weszło w życie kilkanaście nowelizacji, bez znajomości których mali przedsiębiorcy mogą napytać sobie biedy (pisaliśmy o tym w artykule Liczne zmiany w prawie w 2015 roku). Szczególnie trzeba być czujnym a propos naszych powinności wobec urzędów – ZUS-u, skarbówki, etc. Nieznajomość prawa nie zwalnia z jego przestrzegania!
W dzisiejszych czasach niezbędna jest również wiedza dotycząca narzędzi internetowych. Wielu małych, lokalnych przedsiębiorców działa sobie na swojej małej przestrzeni, gdyż nie potrafi skorzystać z rozwiązań, jakie daje im internet. Sklep internetowy, strona www, reklama na Facebooku i w Google, pozycjonowanie, PR – w tych dziedzinach z pewnością wartko się szkolić, bo ta wiedza może mieć ogromne przełożenie na nasze obroty.
Jest również sporo szkoleń uczących przedsiębiorców, jak i skąd mogą pozyskiwać pieniądze na rozwój swojej firmy. Warto jednak zachować ostrożność, by nie nie dać się nabrać. Wiele firm szkoleniowych tak konstruuje swoje oferty, że można odnieść wrażenie, jakoby te firmy obiecywały załatwienie dofinansowania. Potem okazuje się, że za niemałe pieniądze kupiliśmy coś, co jest ogólnie dostępne w internecie.