Graficzny rebranding – co warto zmienić dla swojej marki?

Rebranding - nowa komunikacja marki

Pojęcie rebrandingu nie jest znane jeszcze wszystkich polskim przedsiębiorcom, niestety najczęściej na końcu dowiadują się o nim ci producenci, którzy na rynku funkcjonują od lat, zaś ich produkty dostępne są w wielu sklepach i widoczne są w polskich domach.

Rebranding to sposób na nowe, kreatywniejsze zaprezentowanie oblicza tożsamości marki, co wpływać na lifting wizerunku. W najprostszym jednak ujęciu rebranding to prostu odświeżenie brandu. Dla marek produktowych często wykorzystywane są tylko kosmetyczne zmiany, takie jak wprowadzenie nowego logotypu, jednakże proces rebrandingu może być o wiele szerszy, poniżej przedstawiamy krótki wypis najważniejszych zmian, które może objąć rebranding.

Rebranding czyli nowa odsłona marki

W czym zawiera się rebranding marki?

  • Nowy sposób komunikacji
  • Nowe wartości marki
  • Nowy sposób pokazywania się w reklamach oraz mediach
  • Wykorzystanie innych kanałów do prezentowania własnych działań
  • Zmiana lub poszukiwanie nowych partnerów biznesowych
  • Odświeżenie produktów lub usług
  • Wprowadzenie nowej oferty
  • Zmiana identyfikacji wizualnej marki
  • Zmiana prezentacji marki w materiałach dla prasy, zmiana strona internetowej

Powyższa lista to tylko część tego, co może zmienić się dzięki rebrandingowi. W tym artykule pokrótce przybliżymy wam zagadnienia związane z identyfikacją wizualną marki oraz zmianą prezentacji marki i jej strony internetowej. Dlaczego? Otóż to właśnie te elementy jako pierwsze docierają do potencjalnego klienta i to one powinny zostać wzięte pod uwagę jako pierwsze w procesie zmian. Przyjrzymy się temu bliżej.

Rebranding marki a identyfikacja wizualna

Identyfikacja wizualna marki sprawia, że brand jest atrakcyjny lub też nie. Na zmiany może mieć wpływ wiele czynników, do najważniejszych wliczyć możemy unowocześnienie, dostosowanie się do konkurencji czy próbę przyciągnięcia swoim nowym wyglądem większej ilości klientów. Rebranding graficzny będzie obejmował takie elementy jak logotypy, krój pisma, wszelkie znaki graficzne, kolorystkę, najważniejsze elementy znajdujące się w materiałach reklamowych oraz w materiałach dla prasy. To wszystko musi zostać wyrażone przede wszystkich na stronie internetowej. Dlaczego? Gdyż jest to pierwsze miejsce pozyskiwania informacji na temat danej firmy. Tam zatem nowa identyfikacja wizualna powinna pojawić się najszybciej. Skuteczny rebranding graficzny musi być na tyle przemyślany, by nie zepsuł reputacji marki, by wzmocnił jej pozytywny wizerunek albo odnowił ten, który nie był najlepszy. Rebranding powinien być również metodą na buzz dotyczący marki w portalach tematycznych, serwisach informacyjnych, w social media – wszędzie tam, gdzie znajduje się wielu użytkownik, a tym samym potencjalnych klientów marki.

Jeśli rebranding graficzny zostaje wykonany rzetelnie musi być równoległy w stosunku do wszystkie co związane jest z prezentacją marki. Naturalnie trudno może być wykonać wszystkie działania w jednym czasie, należy jednak przyjąć pewien okres za czas zmian – np. 2 do 4 tygodni. Zmieniamy stronę internetową, szatę graficzną na naszym blogu, w mediach społecznościowych, usuwamy stare reklamy, dodając nowe, zmieniamy identyfikację wizualną na materiałach trafiających do mediów, wymieniamy rozdawane gadżety.

Dla niektórych marek graficzny rebranding nie przyniesie większych sukcesów, aczkolwiek jest szczególnie polecany tym markom, które od lat zajmują się dokładnie tym samym i powoli zaczynają zastygać z pomysłami w miejscu, co także wpływa na odejście dotychczasowych klientów. Problem jest tym większy, jeżeli w miejsce starych nie przychodzą nowi – więcej na ten temat przeczytacie tutaj: http://auchstudio.pl/blog/rebranding-marki – w miejscu, w którym agencja wspomina o markach, które „zastygły”.

Współpraca z agencją podczas rebrandingu

Warto wspomnieć także o tym, iż w znaczącej mierze za proces rebrandingu graficznego odpowiadają wyspecjalizowane agencje interaktywne, których zadaniem jest wprowadzenie wszystkich zmian. Proces przygotowywania nowych grafik może być czasochłonny, warto jednakże być cierpliwym, gdyż tylko czas pozwala na skonstruowanie dobrego projektu. Nowa identyfikacja wizualna dla marki to w końcu element jej wizytówki, warto zatem pozwolić by agencja pracowała w skupieni nad tym, co stanowić będzie o reputacji i sile brandu.