Coworking a przestrzeń pracy

Coworking, czyli praca we wspólnej przestrzeni biurowej staje coraz bardziej popularna. Wspólnie z biurem projektowania wnętrz Studio Aranżacja przypominamy o kilku zasadach aranżacji wnętrz, by wszystkim dobrze się pracowało.


W dobie rozwoju przedsiębiorczości coraz więcej osób decyduje się na zakładanie własnej działalności gospodarczej. Nie ma się co dziwić, dziś założenie firmy trwa jeden dzień i można to zrobić, nie wychodząc z domu. Zresztą firmę w domu też prowadzić można. Jednak z czasem może sie okazać, że mieszkanie nie jest już wystarczającą lub odpowiednią przestrzenią dla naszego typu działaności. Mamy więcej klientów, których musimy gdzieś przyjąć, albo zachodzi potrzeba podjęcia współpracy z innymi freelancerami, z którymi gdzieś musimy się spotykać. Najczęściej chcemy jednak oddzielić przestrzeć domową od zawodowej. Rodzi się więc pomysł wynajmu biura. To jest jednak inwestycja generująca niemałe pieniądze. Szczególnie gdy potrzebuje się tylko biurka do pracy i reprezentacyjnego miejsca, gdzie można by spotkać się z klientem. Nie ma więc sensu wynajmować całego biura.

Idealnym rozwiązaniem dla takich przedsiębiorców jest coworking, czyli wspólna przestrzeń do pracy. Biura coworkingowe z reguły oferują biurko z dostępem do internetu, a czasami także sprzęt biurowy – komputer, drukarka, ekran do prezentacji multimedialnych, a nawet usługi administracyjno-księgowe. Oprócz przestrzeni indywidualnej w ofercie jest też przestrzeń wspólna – kuchnia, łazienka, a także recepcja czy sala konferencyjna. Ważnym elementem jest również sam adres biura, który może posłużyć do rejestracji firmy oraz przyjmowania poczty.

Ideą coworkingu jest coś więcej, niż tylko współdzielenie kosztów wynajmu biura. Dzięki możliwości codziennego spotykania się w biurze freelanserzy z różnych branż mogą sobie wzajemnie świadczyć usługi, doradzać, podsyłać klientów, dzielić pomysłami na wspólne przedsięwzięcia, a także wzajemnie motywować zawodowo.

Jak zaaranżować przestrzeń w coworkingu?

Praca z ludźmi wymaga pewnych rozwiązań architektonicznych, by wszystkim dobrze się razem pracowało. To szczególnie ważne, gdy w jednym miejscu pracują ludzie z różnych branż, często ze sobą nie powiązanych. Biura coworkingowe najczęściej mają charakter open space, czyli dużej, otwartej przestrzeni, w której biurka stoją w niewielkiej odległości od siebie, nie oddzielone żadną ścianą. Aby wszyscy czuli się komfortowo, warto tak rozdysponować miejsca, by nikt nikomu nie przeszkadzał. Można postawić ścianki działowe lub elementy dekoracyjne służące separacji miejsc, ale to będzie nieco przeczyć idei coworkingu. Pewne amerykańskie badania dowiodły, że zamknięte przestrzenie źle wpływają na samopoczucie pracowników, choć sprzyjają kreatywności.

Coworking

Każde z miejsc do pracy musi być dobrze oświetlone i zaopatrzone w niezbędne akcesoria – funkcjonalne biurko oraz podłączenie do internetu (lub wifi). W biurze powinna być również przestrzeń na co dzień nie zajmowana przez żadnego z najemców, w której można by przyjąć kontrahenta lub zorganizować briefing, czyli sala konferencyjna do wspólnego użytku. Powinno to być miejsce reprezentacyjne i funkcjonalne zarazem. Z ciekawym designem, estetyczne, by zrobić na kliencie dobre wrażenie, ale też dobrze wyposażone – w ekran umożliwiający pokaz prezentacji multimedialnych, internet, duży stół, wygodne krzesła, barek z wodą mineralną, itp.

Biura coworkingowe mają różne oblicza. Większość ma charakter klasycznego biura, ale są znaleźć można też takie stylizowane na kawiarnię, loft artystyczny lub klub. Ci, którzy czują się dobrze w korporacyjnym klimacie, wybiorą klasyczne biura, kto potrzebuje inspiracji i sporej dawki kreatywności, zdecyduje się na oryginalnie zaaranżowane przestrzenie. Wiadomo, że za atmosferę biura odpowiadają ludzie w nim pracujący, ale można ją dodatkowo wspomóc ciekawymi rozwiązaniami architektonicznymi – fikuśnymi krzesłami, oryginalnym oświetleniem, dodatkami dekoracyjnymi nadającymi domowego klimatu, np. kolorowe poduszki. Warto też pomyśleć o playroomie, w którym pracownicy i klienci mogliby się relaksować w przerwie.